امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گفتمانی در خصوص چالشهای رشد تکنولوژی در سه مثال

هر چند نگاه غالب به تکنولوژی، خوشبینانه است، اما دلایلی وجود دارد که این خوشبینی با تردید مواجه شود. در اینجا با سه مثال این مدعا اثبات شده است :

۱- تغییر مدلهای (منحنیهای) عرضه – تقاضا : بررسیها نشان می دهد که توسعه استفاه از لامپهای کم مصرف در انگلستان منجر به افزایش مصرف برق در بخش روشنایی شده است. چنین وضعیتی توسط تئوری اقتصادی william Stanley Jevons قابل توجیه است. بر اساس این تئوری، تغییر تکنولوژی منجر به تغییر منحنیهای عرضه و تقاضا می شود. به عبارت دیگر، منحنی تقاضای لومن (روشنایی) به دلیل ارزان شدن قیمت لومن به نحوی تغییر می کند که مصرف نهایی افزایش می یابد. بدین ترتیب شرکتهای برقی که با تغییر تکنولوژی روشنایی از لامپهای التهابی به لامپهای کم مصرف و LED به کاهش مصرف برق در سالهای آتی دل خوش کرده اند، کاملا مایوس خواهند شد.

۲- تغییر در پیش فرضهای ساخت : حدود یک ماه پیش، وقتی استاندارد IEEE-519 2014 منتشر شد، تولید کنندگان تجهیزات الکتریکی و بهره برداران سیستمهای قدرت شگفت زده شدند؛ زیرا به دلیل توسعه استفاده از تکنولوژیهای تولید تجدید پذیر، میزان THDV مجاز شبکه های فشار ضعیف از ۵% به ۸% افزایش یافت. بدین ترتیب باید تغییرات زیادی را در شکل طراحی و ساخت تجهیزات الکتریکی به منظور بهبود وضعیت تطبیق پذیری الکترومغناطیسی انتظار داشت. همچنین پیش بینی می شود تولید کنندگان کنتورر در سراسر جهان فشار بیشتری بر روی سازندگان IC ایجاد کنند تا مدل اندازه گیری توان و انرژی را بر اساس استاندارد  IEEE Std. 1459–۲۰۱۰ که به جای تئوری توان لحظه ای Bodeanu ، بر تئوری توان لحظه ای Alexander Eiegeles Emanuel پایه نهاده شده است، اصلاح نمایند. با این اقدام کارگروه کیفیت توان در استاندارد IEEE، پیش بینی می شود THD ولتاژ مجاز تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰% افزایش یابد که این میزان اعوجاج هارمونیکی، بطور کلی فلسفه طراحی و بهره برداری سیستمهای قدرت را هم در سمت مصرف و هم در بخشهای تولید، انتقال و توزیع تغییر خواهد داد.

۳- انفجار اطلاعات: شبکه هوشمند بیش از هر چیزی بر داده و اطلاعات مبتنی است. نقش داده برای سیستمهای مهندسی را می توان با نقش ویتامین برای سیستمهای زیستی آنالوژی کرد. داده های بیش از حد مصرف و توان مدیریت سیستمها خود به بار سیستم تبدیل شده و عملکرد سیال آن را دچار خدشه می کند. هزینه ساخت و نگهداری دیتا سنترها و همچنین امنیت سایبری سیستمهای اطلاعاتی بسیار بالاست و در صورت عدم تولید ارزش افزوده به بار اضافه برای سیستم تبدیل می شود. بدین ترتیب شکل گیری شبکه های هوشمند بدون داشتن استراتژی موثر در ایجاد ارزش افزوده هایی چون بهبود بهره برداری و افزایش عمر تجهیزات الکتریکی ممکن است باعث ورشکستگی شرکتهای برق شود.

نوشته‌های مرتبط