امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مراحل سیر داده

داده در مسیر بلوغ خود، سه مرحله از دگردیسی را تجربه می کند تا نهایتاً به ارزشمندترین شکل ممکن تبدیل شود: 

مرحله اول در تبدیل داده (Data)، تبدیل آن به اطلاعات (Information) است.

مرحله دوم، تبدیل از اطلاعات به دانش (Knowledge) است.

و مرحله سوم، تبدیل از دانش به خرد (Wisdom) است.

مرحله اول از تبدیل، به سادگی توسط ماشینها و سیستمهای کامپیوتری انجام می شود. همچنین بشر تجارب موفقی در تبدیل اطلاعات به دانش داشته است (که با استفاده از هوش مصنوعی انجام می شود)؛ اما تا کنون هیج موفقیتی از تبدیل دانش به خرد گزارش نشده است. تنها و تنها انسان است که چنین قابلیت تبدیلی را داراست و البته چه اندکند انسانهایی که از این قابلیت ممتاز بهره می گیرند…

چنین انسانهایی خبره یا mentor نامیده می شوند. در تمامی دنیا این خبرگان هستند که سیاستهای اصولی در بخشهای مختلف صنعت، انرژی، سیاست و … را تعیین می کنند. وقتی سیاست افزایش سهم انرژیهای نو در اتحادیه اروپا  به میزان ۲۰% تا سال ۲۰۲۰ مطرح می شود، هیچگاه سوالی از علت آن پرسیده نمی شود! کسی نمی پرسد چرا؟ هیچکس به سیاستهای DOE (دپارتمان انرژی ایالات متحده آمریکا) ایرادی وارد نمی کند؟!

 پاسخ این است : زیرا در چنین کشورهایی سیاستهای کلی را Mentor ها تعیین می کنند و خرد آنها مورد پذیرش اکثریت جامعه است. زیرا در چنین کشورهایی، تصمیم گیریها توسط منصوبان و مواجب بگیرانی که قابلیت تبدیل داده در هیچ سطحی را ندارند و با تصمیمات انفعالی و بعضا آلوده به رانت خود هر روز  عرصه را بر مردم تنگتر می کنند انجام نمی گیرد ….

نوشته‌های مرتبط