امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

Gamification

Gamification یکی از مدرنترین روشهای آموزش است که ایده آن در سال ۲۰۱۰ مطرح شده است. البته این روش کاربردهای دیگری هم دارد، لیکن مهمترین کاربرد آن آموزش غیر مستقیم مخاطب از طریق پیاده سازی یک محیط بازی و سناریوهای مختلف است. به عبارت دیگر، تکنیک اخیر در راستای بهره برداری از غرایزی چون رقابت، میل به پیشرفت و میل به تجربه کردن برای آموزش است. این ایده از مشاهده علاقه زیاد انسانها به بازی کردن گرفته شده است، به گونه ای که معمولا هیچ فردی چه بزرگ و چه کوچک از بازی کردن احساس خستگی نمی کند. این در حالی است که نشستن در یک کلاس آموزشی ممکن است برای وی بغایت کسالت بار باشد.

موفقیت این روش به حدی بود که شرکت زیمنس در سال ۲۰۱۰ سایت پایلوتی به آدرس http://www.plantville.com را به منظور آموزش مدیریت قسمتهای مختلف یک کارخانه نمونه طراحی کرد (این سایت مدتی است تعطیل شده است).

نمونه قابل توجه دیگری از این کار که بومی هم است ، نرم افزار POUYA است که خصوصا در آموزش بهره برداری سیستمهای الکتریکی در صنایع مختلف کاربرد دارد. بخشهایی از این نرم افزار کاملا رایگان بوده و دسترسی به بخشهایی از آن نیز با پرداخت هزینه ممکن است.

برای مثال، یک نفر که قرار است مدیر برق یک کارخانه شیمیایی شود، به راحتی می تواند سیستم برق کارخانه را از طریق این نرم افزار بصورت on line بهره برداری کرده و با نحوه تاتیر set Point ها ،  عملکرد سیستمهای حفاظتی و کنترلی، یافتن نقاط ضعف سیستم و ….  آشنا شود. بدین ترتیب وی در یک محیط بهره برداری مجازی قرار گرفته و می تواند آزمون و خطاهای متعددی را که در حالت واقعی ممکن است خسارت بار باشد بر روی شبکه انجام دهد.

برای دسترسی رایگان به نسخه Demo این نرم افزار که تحت مدیریت جناب آقای دکتر کوهساری  (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) توسعه یافنه و هم اکنون توسط شبکه برق شیلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد به آدرس http://www.intelectri.com/POUYAflash/index.html مراجعه فرمایید.

نوشته‌های مرتبط